Tuesday 2 April 2013

Tugasan B



Tugasan B (Membina Resos)

Bagi tugasan ini, kami telah memilih untuk membina papan perpuluhan sebagai bahan bantu belajar bagi Rancangan Pengajaran Harian (RPH) kami. RPH kami adalah mengenai operasi penolakan dalam perpuluhan.
         Papan perpuluhan ini yang bersifat maujud atau konkrit bersesuaian dengan tahap kognitif murid sekolah rendah tahun 5. Hal ini bertepatan dengan teori perkembangan kognitif Jean Piaget yang mengatakan kanak – kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun adalah peringkat operasi konkrit.
 Papan perpuluhan ini berfungsi sebagai medium bagi menunjukkan cara bagaimana operasi penolakan dalam perpuluhan dilakukan. Guru perlu menerangkan satu persatu langkah penolakan tersebut. Penolakan perlu dilakukan dari kanan ke kiri. Sebagai contoh:



          Penolakan akan dimulakan dari hujung sebelah kanan iaitu ‘9’ mewakili rumah perseribu. Seterusnya nombor ‘8’ mewakili rumah perseratus sehinggalah ke nombor ‘8’ mewakili rumah puluh. Guru perlu menegaskan bahawa kedudukan titik perpuluhan adalah selari dan ia diletakkan selepas membuat membuat operasi penolakan. Penolakan dalam perpuluhan sebenarnya seolah – olah  operasi penolakan nombor bulat seperti biasa, cuma yang membezakannya ialah titik perpuluhan.
        
Cara penggunaan papan perpuluhan ini ialah murid akan datang ke hadapan bilik darjah dan memecahkan belon. Belon tersebut mengandungi soalan penolakan perpuluhan. Setelah mengambil soalan tersebut, murid mencari kad nombor di tempat yang di sediakan dan menampal kad tersebut pada papan perpuluhan menggunakan tanah liat yang diberikan oleh guru. 
         Setelah menyusun kesemua nombor mengikut soalan yang dinyatakan, murid membuat penolakan nombor perpuluhan tersebut seperti biasa. Di sini guru bertindak sebagai fasilitator iaitu membimbing murid menggunakan papan perpuluhan tersebut.    

No comments:

Post a Comment