Tugasan B (Membina Resos)
Bagi tugasan ini, kami telah memilih untuk membina papan
perpuluhan sebagai bahan bantu belajar bagi Rancangan Pengajaran Harian (RPH)
kami. RPH kami adalah mengenai operasi penolakan dalam perpuluhan.
Papan
perpuluhan ini yang bersifat maujud atau konkrit bersesuaian dengan tahap
kognitif murid sekolah rendah tahun 5. Hal ini bertepatan dengan teori
perkembangan kognitif Jean Piaget yang mengatakan kanak – kanak yang berusia
antara 7 hingga 12 tahun adalah peringkat operasi konkrit.
Papan perpuluhan
ini berfungsi sebagai medium bagi menunjukkan cara bagaimana operasi penolakan
dalam perpuluhan dilakukan. Guru perlu menerangkan satu persatu langkah
penolakan tersebut. Penolakan perlu dilakukan dari kanan ke kiri. Sebagai
contoh:
Penolakan
akan dimulakan dari hujung sebelah kanan iaitu ‘9’ mewakili rumah perseribu.
Seterusnya nombor ‘8’ mewakili rumah perseratus sehinggalah ke nombor ‘8’
mewakili rumah puluh. Guru perlu menegaskan bahawa kedudukan titik perpuluhan
adalah selari dan ia diletakkan selepas membuat membuat operasi penolakan.
Penolakan dalam perpuluhan sebenarnya seolah – olah operasi penolakan nombor bulat seperti biasa,
cuma yang membezakannya ialah titik perpuluhan.
Cara penggunaan papan perpuluhan ini ialah
murid akan datang ke hadapan bilik darjah dan memecahkan belon. Belon tersebut
mengandungi soalan penolakan perpuluhan. Setelah mengambil soalan tersebut,
murid mencari kad nombor di tempat yang di sediakan dan menampal kad tersebut
pada papan perpuluhan menggunakan tanah liat yang diberikan oleh guru.
Setelah
menyusun kesemua nombor mengikut soalan yang dinyatakan, murid membuat
penolakan nombor perpuluhan tersebut seperti biasa. Di sini guru bertindak
sebagai fasilitator iaitu membimbing murid menggunakan papan perpuluhan
tersebut.
No comments:
Post a Comment